Om isen brister

Ring larmnumret 112

Ring 112! Du kan ringa igen och blåsa av en räddning som inte behövs. När du larmar är det viktigt att du kan tala om var du är. Räddningen larmas ut medan du talar med operatören så bli inte stressad av samtalet. När räddning är på väg – Signalera var ni är med färgglatt klädesplagg, nödbloss etc.

 

Om du själv går igenom isen

  1. Vänd dig tillbaka från där du kom! Där finns is som bär.
  2. Ta det lugnt. Det kan kännas mycket obehaglig att hamna i kallt vatten, men du klarar många minuter i vattnet innan kylan minskar din förmåga att agera.
  3. Ta fram isdubbarna och behåll handskarna på. Arbeta metodisk tillbaka till stabil is. Har du kommit långt ut på svag is, kan du behöva bryta is en bit innan du når stabil is.
  4. Kryp och åla långt upp på bärig is innan du reser dig.
  5. Är hjälp på väg, ligg still för att spara krafter och värme.

 

Om du ser någon gå igenom isen

  1. Larma 112 så tidigt som möjligt.
  2. Närma dig vaken från samma håll som den nödställde kom. Där finns is som bär.
  3. Ha alltid något mellan dig och den nödställde, t.ex. en lina, ispik, livboj eller trädgren.
  4. Ta det lugnt. Om personen är vid medvetande och inte har ansiktet under vattnet har du tid att planera räddningen ordentligt. Med vinterkläder dröjer det i regel cirka 10 – 15 minuter innan personen blir så påverkad av kylan att gripförmågan och reaktionsförmågan blivit allvarligt nedsatt. Tänkt på din egen säkerhet. En livräddare i ännu en vak gör mer skada än nytta.
  5. Använd flythjälp och en lina som säkring bakåt om du måste ge dig ut på tunn is.

Svenska Livräddningssällskapet

Johannesfredsvägen 5
16869 Bromma
info@sls.a.se, 08-12010240

www.svenskalivraddningssallskapet.se

Om issäkerhet.se

issäkerhet.se är ett samarbete mellan Svenska Livräddningssällskapet, Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation (SNOFED), Friluftsfrämjandet, Sjöräddningssällskapet, Skridskonätet och Sportfiskarna. Läs mer